RESILIENSI AKADEMIK PADA MAHASISWA PENYANDANG DISABILITAS

Authors

  • Wildan Ahmad Nugraha, Itsna Iftayani, Widyaning Hapsari Program Studi Psikologi, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Muhammadiyah Purworejo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47942/talenta.v13i2.1872

Abstract

ABSTRACT

 

As students, people with disabilities experience not only social problems or obstacles, but also academic ones, such as difficulty understanding lecturers' explanations, being ignored and underestimated by other students, and so on. Therefore, they need academic resilience to be able to survive in lectures. This study aims to determine the description of academic resilience in students with disabilities. This study used a descriptive quantitative approach. The total sample size was 22 respondents. The analysis results show that students with disabilities have high academic resilience as indicated by a mean score of 87.3. In terms of gender, the academic resilience of female students is higher than that of male students. On the other hand, no significant differences in academic resilience were found in terms of school of origin and marital status.

 

Keywords: academic resilience, student, people with disabilities.

 

ABSTRAK

Sebagai mahasiswa, penyandang disabilitas tidak hanya mengalami permasalahan atau hambatan secara sosial, namun juga dalam hal akademik, seperti kesulitan memahami penjelasan dosen, diacuhkan dan dianggap remeh oleh mahasiswa lain, dan sebagainya. Sebab itu, mereka membutuhkan resiliensi akademik untuk dapat bertahan dalam menjalani perkuliahan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran resiliensi akademik pada mahasiswa penyandang disabilitas. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif deskriptif dengan sampling total yang berjumlah 22 responden. Hasil analisis menunjukkan mahasiswa penyandang disabilitas memiliki resiliensi akademik yang tinggi, ditunjukkan dengan nilai mean sebesar 87.3. Ditinjau dari jenis kelamin resiliensi akademik mahasiswa perempuan lebih tinggi dibanding dengan laki-laki. Sedangkan dari segi sekolah asal dan status perkawinannya, tidak ditemukan perbedaan resiliensi akademik yang signifikan.

 

Kata kunci: resiliensi akademik, mahasiswa, penyandang disabilitas.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2025-04-25

Citation Check