PERAN HUMAS DALAM MEMBANGUN CITRA ORGANISASI DI RS ORTOPEDI PROF. DR. R. SOEHARSO SURAKARTA

Authors

  • Biyantara Universitas Sahid Surakarta, Indonesia

Keywords:

Humas, Citra, RS Ortopedi

Abstract

The role of public relations in an organization is significant for the company's progress. It s is because they are responsible for creating an image and reputation for the external public by establishing mutually beneficial relationships with the government, the press, customers, and the local community. The descriptive qualitative research uses the data source triangulation technique as a data validity test. The results show that the role of public relations in building organizational image at Prof Dr. R Soeharso Orthopedi Hospital is carried out with a role as a communicator that is established between public relations and internal and external parties of the organization. Public relations is establishing relationships with internal and external parties of the organization. Back- up management is planning and implementing programs, and a corporate image is carried out by building a positive image through quality service and maintaining the company's good name.

References

Agus, Hermawan. (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Alma, Cut. (2018). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Cetakan Ke-9. Bandung: Alfabeth.

Ardianto, Elvinaro. (2019). Metodologi Penelitian Untuk PR Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Bernadette, Gral. (2014). How Financial Slack Affects Corporate Performance: An Examination in an Uncertain and Resource Scarce Environment.

Effendy, Uchjana. (2013). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.

Ibrahim. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif: Panduan Penelitian Beserta Contoh Proposal Kualitatif. Bandung: Alfabet.

Kasali, Rhenald. (2015). Manajemen Public Relation. Jakarta: GRAFITI.

Kotler, P dan Amstrong, G. (2014). Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi 3. Jakarta: Salemba Empat.

Mulyana, Deddy. (2018). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nurdin, I dan Hartati, S. (2019). Metodologi Penelitian Sosial. Surabaya: MSC.

Prabu, M. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Putra, I Gusti. (2009). Manajemen Hubungan Masyarakat, Yogyakarta. Universitas Atmajaya Yogyakarta.

Ruslan, Rosady. (2014). Manajemen Public Relatoins & Media. Komunikasi. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Ruslan, R. (2016). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi: Konsepsi dan Aplikasi. Cetakan ke-13. Jakarta: Rajawali Pers.

Sarmanu. (2017). Dasar Metode Penelitian. Surabaya: Airlangga University Press.

Soleh, Soemirat. (2017). Dasar-dasar Publik Relations. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R & D. Bandung: CV Alfabeta.

________. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: CV Alfabeta.

Sutojo, Siswanto. (2011). Membangun Citra Perusahaan. Jakarta: Damar Mulia Pustaka.

Suwanto. (2018). Pengantar Public Relations Konteporer. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tjiptono, F. (2018). Pemasaran Jasa, Prinsip, Penerapan dan Penelitian. Yogyakarta: Andi.

Akbar, A.A. (2017). “Pengaruh Citra Perusahaan dan Kepuasan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan pada Toko Maxcell Kendari”, Universitas Halu Oleo, Kendari 2017.

Anggriani, Inggrid. (2017). “Peran Manajemen Dalam Peningkatan Kualitas Pegawai Di Kantor Kemetrian Agama Kota Makassar”. Skripsi, Makassar Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Alauddin Makassar.

Dyah Kusumawati. (2020). “Kontribusi Humas Dalam Fungsi Pelayanan Di Polresta Surakarta”. Skripsi, Universitas Sahid Surakarta.

Hadid, Jukruf. “Strategi Humas Dalam Meingkatkan Citra Lembaga Di Kantor Wilayah Agama Provinsi Lampung”. Fakultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi. Sumatera: Universitas Raden Intan Lampung.

Maria, Mutiara. (2018). “Peran Humas Dalam Membangun Citra Pemerintah Daerah Kabupaten Minahasa Selatan”.

Mariasinta. (2019). “Pengaruh Strategi Penetapan Harga Terhadap Tingkat Kepuasan Konsumen”, Skripsi, Universitas Islam Negri SMH Banten.

Utama, D. A (2018). “Strategi Komunikasi Humas Dalam Meningkatkan Citra Pemerintah Kota Palembang”. Doctoral Dissertation, UIN Raden Fatah Palembang.

Agustina, P., Bahri, S., & Bakar, A (2019). Analisis Faktor Penyebab Terjadinya Kesalahfahaman Antara Perusahaan dengan Masyarakat. “Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Komunikasi”,Volume 4, Nomor, 1.

Faridah, S (2020). Strategi Hubungan Masyarakat (Humas) Dalam Meningkatkan Citra Publik Lembaga Pendidikan Pada Masa Pandemic Covid-19. EDUSIANA: “Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam”, Volume 7, Nomor 2, Tahun 2020, 129-139.

Kasenda. (2013) Peranan Humas Dalam Membangun Citra Perusahaan Daerah Air Minum (Pdam) Jayapura. “Jurnal UNSRAT”.

Mustafa, S. M. S., & Ahmad, Z. (2017). Investigating the Usefullness of Counselling Tool to improve student Self Awareness. “International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences”, Volume 13.

Pandiangan, Tobia Sutejo. (2018). Pengaruh Citra Perusahaan dan KualitasPelayanan terhadap Loyalitas Pelanggan. “Jurnal Manajemen”, Volume 5, Nomor 1, 1-13.

Pranabella, P. G., & Puspasari, D. (2021). Strategi Hubungan Masyarakat dalam Meningkatkan Citra Perusahaan. “Jurnal Syntax Transformation”, Volume 2, Nomor 8, 1160-1178.

Downloads

Published

2023-11-07

Citation Check